Din păcate pe piața muncii în ceea ce privește locurile de muncă în străinătate se află și escroci! Și nu sunt puține cazurile în care acești escroci, sau „țepari”, după o exprimare ceva mai populară, au făcut victime, asta pentru că profită de lipsa de cunoștințe a oamenilor, și mai mult decât atât, de disperarea lor. Escrocheriile de acest gen se regăsesc atât în România cât și în străinătate și se ascund adesea în serviciile prestate de către niște agenții care în spatele unor promisiuni, nu fac decât să încaseze bani, pur și simplu pentru nimic. Regăsiți mai jos câteva exemple de țepe, așa că gândiți-vă de zece ori înainte să luați o decizie, să faceți un plan, să împrumutați niște bani și eventual să vă dați demisia de la actualul loc de muncă:

Țeapa de tipul 1 (sau țeapa ilegală):

Aplici pe internet la un anunț. Nu contează dacă conform CV-ului îndeplinești sau nu cerințele necesare angajării, atât timp cât în el apare numărul tău de telefon vei fi sunat. Și va intra în legătură cu tine o persoană amabilă, care îți va propune să participi la un interviu pe Skype, în unele cazuri chiar și telefonic. Este o procedură de interviu practicată și de cele mai mari companii din lume, deci nu trebuie să existe nicio suspiciune, însă la finalul interviu după care bineînțeles că vei fi acceptat, ți se cere să trimiți o sumă de bani prin poștă, sau prin alte servicii de curierat. STOP! Odată ce ți s-a propus acest lucru este clar momentul să te oprești. Indiferent dacă acest lucru presupune sau nu semnarea unui contract, nu poți trimite bani către o societate prin servicii de curierat!

Plățile la distanță se fac prin transfer bancar, în baza unei facturi care la rândul ei este eliberată în baza unui contract. Asta înseamă că banii pe care i-ai trimis reprezintă achitarea unui serviciu pe care societatea în cauză îl prestează.

Țeapa de tipul 2 (sau țeapa legală):

Din nou, aplici pe internet la un anunț. Nu contează dacă conform CV-ului îndeplinești sau nu cerințele necesare angajării, atât timp cât în el apare numărul tău de telefon vei fi sunat. Și va intra în legătură cu tine tot o persoană amabilă, care îți va propune să participi la un interviu. Mergi la interviu unde din nou aflii că ești potrivit pentru acel post, iar acolo ți se spune că urmează să lucrezi în locul X, din orașul Y, după care, dacă vrei să beneficiezi de serviciul presta de ei, trebuie să achiți o anumită taxă către agenție (unii percep mai multe taxe, alții percep și contravaloarea biletelor de autocar / avion, depinde de la caz la caz). Semnezi contractul pe care aceștia ți-l întind și achiți taxa / taxele aferente serviciilor. Nimic rău până aici, însă după ceva timp (cel mai probabil după ce vezi că nu mai pleci și începi să ceri mai multe detalii) nu mai răspunde nimeni la telefon. Indiferent dacă suni de pe alt număr de telefon sau mergi la biroul firmei cu care ai încheiat contractul, vei intra până la urmă în legătură cu aceșia, care îți vor spune (nu la fel de amabili cum erau la interviu) că ai semnat un contract, iar dacă nu îți convine ceva vă vedeți la tribunal. Tu ai susținut interviul, ai fost acceptat, ai semnat contractul, ai achitat taxa / taxele însă nu ai plecat la muncă, iar fie că îți vine să crezi sau nu, toată această treabă este perfect legală.

Există de altfel o variantă și mai dramatică a acestui tip de escrocherie, când cumperi bilet de autocar / avion, ajungi la locul respectiv și realizezi că nu există persoana promisă care să te așteăte, nu există niciun loc de cazare, și bineînțeles, niciun loc de muncă.

Clasificarea celor două tipuri de escrocherii de mai sus sunt „modelele clasice”, însă lista poate continua. Escrocii sunt foarte creativi și extrem de pregătiți în a vă lua în orice moment și banii pe care nu îi aveți, așa că fiți cât se poate de atenți! Mai jos sunt câteva sfaturi cu ajutorul cărora puteți reduce riscul de a fi escrocați:

1. Asigurați-vă că societatea cu care urmează să încheiați contractul este înregistrată la Registrul Comerțului (informația poate fi găsită ușor pe internet);

2. Asigurați-vă că societatea cu care urmează să încheiați contractul este în registrată la Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) din județul în care operează (de asemenea, informația poate fi găsită ușor pe internet);

3. Citiți cu atenție contractul de mediere. Conform legislației în vigoare, acesta trebuie să conţină, pe lângă alte aspecte, și informații referitoare la tariful de mediere, durata contractului şi modul de soluţionare a eventualelor litigii. În cazul în care nu înțelegeți anumite aspecte sau vi se pare ceva suspicios, adresați oricâte întrebări este nevoie. Așa se dau țepele legale, angajații agenției spun un lucru însă pe contract scrie altceva;

4. Plătiți în baza unei facturi. În cazul în care nu vi se vor acorda, nu uitați să cereți chitanță și un exemplar al contractului semnat;

5. Cu riscul de a ne repeta, în cazul unei plăți la distanță, nu trimiteți bani decât prin transfer bancar, în baza unei facturi care la rândul ei este eliberată în baza unui contract.

Nu contestăm faptul că există și societăți cinstite, care într-adevăr își fac treaba, însă pentru a evita o eventuală escrocherie îi sfătuim pe cei care citesc acest articol să își ia cât mai multe măsuri de precauție!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>